Slaapproblemen een zwaar probleem!

Slaapproblemen een zwaar probleem!

Zeker als het je eigen slaapproblemen betreft, maar ook als het over de slaapproblemen van je partner of je kinderen gaat.

Wat kan jij hier aan doen? Wat kan jij doen om te zorgen dat het anders wordt?
Van nature willen we altijd zo snel mogelijk af van onze problemen. De slaappil lijkt daarom de snelste oplossing maar bestrijdt alleen het gevolg. En doet niets met de oorzaak van je slaapproblemen. Als je nachtelijke onrust komt vanuit je kind(eren) kun je er natuurlijk al helemaal geen pil tegen slikken.

Toch kun je aan slag met je slaapproblemen. Als je dit leest is het tijd om verantwoordelijkheid te nemen waarom jouw nachtleven en daardoor vaak ook je dagelijkse leven zo zwaar is.

Er is een reden waarom jij moeilijke of onrustige nachten hebt. Je hebt er iets van te leren. Er is sprake van oorzaak en gevolg. Waar ligt die oorzaak dan? Hier zijn alvast drie tips om achter de oorzaak te komen en wat verandering in je situatie te brengen.

1. Kijk eens hoe onrust, slapeloosheid en een gebrek aan ontspanning in jouw jeugd een rol speelde? Was één van jouw ouders ook regelmatig aan het spoken ‘s nachts? Waren ze beiden of één van de twee gespannen mensen? Of was er ingehouden verdriet, boosheid of angst bij één van je ouders aanwezig? Heb je een traumatisch verlies gehad in je jonge jaren? Hoe ging jij daar als kleine jongen of als meisje mee om? Had je de mogelijkheid om de emmer vol emoties leeg te gooien thuis? Of hield je alles in? In hoeverre speelt dit nu nog een rol in jouw leven? Welke emoties/frustraties leven er nog in jou vanuit je verleden? Als jij de lessen trekt uit het gezin waar je uitkomt, gaan er veranderingen ontstaan in het hier en nu.

2. Ben je wel echt ontspannen als je naar bed gaat? Wellicht is het goed om geen televisie meer te kijken of niet meer te lezen voordat je gaat slapen. Je verbindt je dan met het verhaal van een ander in plaats van je eigen. Ook suiker, cafeïne en alcohol kunnen de nachtrust flink verstoren. Maar het allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is, welke emoties zitten me in de weg. Door onverwerkte en ongeuite emoties kan je niet in je lichaam zakken. Als je wel in je lichaam zakt komt er rust en ontspanning. De energie van de emoties hebben zich opgehoopt in je lichaam. De spreekwoordige steen op de maag vol van angst, dat gebroken hart vol verdriet en dat blok wat op je lever ligt zorgen dat je niet lekker in je lichaam kunt zakken. Daardoor blijft het merendeel van je energie in je hoofd. Je hoofd houdt nooit op met denken. Het is een constante stroom van gedachten. Die gedachten bevorderen de ontspanning niet. Je komt in een neerwaartse spiraal. Tot je eens goed huilt, schreeuwt, praat of lacht. De emmer is vol en het moet eruit.

3. Stel jezelf de vraag; wat geeft het mij om slaapproblemen te hebben? Bewust en vanuit je hoofd zeg je waarschijnlijk niets, maar ergens moet er ook iets zijn wat het je op een positieve manier geeft. Wellicht het gevoel van veiligheid, omdat je altijd alert bent en jou of je kinderen dus niets kan overkomen. Wellicht storen je kinderen je steeds ’s nachts omdat je onbewust ook graag altijd bij ze wil zijn. Kinderen reageren ook op wat er in jouw onderbewuste speelt. Het kan dat jij je zorgen maakt of jijzelf, je partner of de kinderen de nacht wel levend doorkomen. Probeer de gedachten die het eerste komen of die misschien heel snel voorbij flitsen eens te pakken.

Ook is het een aanrader om eens te onderzoeken hoe jouw ouders en opa’s en oma’s en wellicht overgrootouders met het verwerken van emoties omgingen. Konden zij zich uiten en emoties echt verwerken? Konden zij zich ontspannen of waren ze zorgelijk?

Veel succes.
Wil jij ontdekken hoe je van je slaapproblemen heel veel kan leren over jezelf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *